Logga in

Logga in
2016 februari 25
|
#HÄLSA #TRÄNING

5 hacks att testa på löpbandet som gör att du bränner fler kalorier!

Försöker du bli en bättre löpare eller vill gå ned i vikt genom att springa på löpbandet, men har samma hastighet och samma lutning varje gång? Då är det lätt att du når en platå som gör löpningen tråkig och du når inte nya resultat. Här är fem hacks för att göra löpningen på bandet roligare och som göra att du uppnår resultat.

1. Mixa Att köra samma sträcka, samma hastighet varje gång är tråkigt och kommer inte utmana din kropp eller öka din fettförbränning. Att öka intensiteten är jätteviktigt, men om du ligger för nära din maxpuls för länge riskerar du att köra slut på dig själv. Försök att öka hastigheten något under din kortare löptur eller spring i samma hastighet, men längre, det är blandningen som är viktig.

2. Bemästra din hastighet Enligt studier ska intervallträning vara mer effektivt för att bränna kalorier. Intervaller är dessutom ett jättebra sätt att träna om du har ont om tid. Spring nära din maxpuls i två minuter, långsamt i tre minuter är ett bra sätt att börja på. Upprepa.

3. Spring uppför backarna smart Vissa sätter löpbandet på maxlutning och får springa för glatta livet. Ta den minsta lutningen först. Kan du springa i den i nästa samma hastighet som när du springer på plant underlag, då kan du öka lite. Att springa i lutning är ett jättebra sätt att träna upp musklerna i lår och vader!

4. Har du en bra dag? Utnyttja den! När du har sprungit ett tag kommer du känna att du kommer ha vissa dagar när löpningen känns lätt och andra dagar när det känns jättetungt. När du har en bra dag - utmana dig själv, spring längre! Bara fortsätt några minuter längre än vad du hade tänkt dig från början.

5. Strunta inte i andra övningar Styrketräning är lika viktigt som konditionsträning. Det finns dessutom en mängd övningar du kan göra på löpbandet i låg fart. Till exempel utfall och springa i sidled.

Källa: Womenshealthmag.com